V dnešnej digitálnej dobe sa kybernetická bezpečnosť stáva neoddeliteľnou súčasťou fungovania vzdelávacích inštitúcií. S tým však prichádzajú nové výzvy nielen pre študentov, ale aj pre pedagogických zamestnancov a vedenie škôl.
Analýza dotazníka, do ktorého sa zapojilo 184 učiteľov základných a stredných škôl na Slovensku, odhalila, že napriek rastúcemu záujmu , väčšina z nich pociťuje, že má v tejto oblasti len základné alebo nedostatočné znalosti. Výskum, realizovaný Kompetenčným centrom kybernetickej bezpečnosti UNIZA, zistil, že učitelia by radi absolvovali školenia, najmä na témy ako prevencia kybernetickej šikany, ochrana osobných údajov či rozpoznávanie podvodných e-mailov. Zistenia zároveň potvrdili, že kybernetická šikana je v školskom prostredí reálnym problémom, s ktorým sa stretla viac ako polovica respondentov.
Zároveň sa mení aj právny rámec pre samotné inštitúcie. Usmernenie pre vzdelávacie inštitúcie vysvetľuje, ako môžu byť školy a iné vzdelávacie subjekty zaradené medzi prevádzkovateľov základnej služby podľa novelizovaného zákona o kybernetickej bezpečnosti. Vďaka tomuto dokumentu si môžu inštitúcie jasne určiť svoj štatút a pochopiť, aké povinnosti z toho pre ne vyplývajú.
Oba dokumenty zdôrazňujú, že pre efektívne zabezpečenie digitálneho prostredia v školách je potrebný komplexný prístup. Ten spočíva nielen v zvyšovaní digitálnej gramotnosti a povedomia učiteľov o aktuálnych hrozbách, ale aj v dodržiavaní legislatívnych požiadaviek a bezpečnostných opatrení na inštitucionálnej úrovni.
Viac sa dozviete v nasledujúcich dokumentoch: